tisdag 7 december 2010

Dag 2- Mina föräldrar

De träffades när båda pluggade i Växjö. Pappa bjöd upp mamma på dans, och hon tyckte han var rolig och trygg. Sen flyttade de till Karlshamn tillsammans och senare till Eksjö, där jag föddes en vecka senare än planerat. Efter att mamma kommit på hur jobbigt hon tyckte det var att bo så långt ifrån sina föräldrar, flyttade vi till Hässleholm när jag var två.

Trots allt jobbigt vi har gått igenom, och fortfarande gör, så är mina föräldrar så jävla fantastiska. Dom sätter alltid, alltid mig och Stoffe i första rum, och gör allt för oss.

Min pappa är skitbra på matte och har ett fantastiskt minne när det gäller siffror och statistik. Han skulle lätt platsa i "Vem vet mest", han är väldigt allmänbildad och uppskattar intelligens. När vi var små, Stoffe och jag, satt vi jämnt med pappa och spelade sällskapsspel. Monopol, Finans, Bondespelet, Othello, kortspel osv. Det var inte alls alltid jag tyckte det var kul, inte Stoffe heller, för det var inte direkt för nöjes skull pappa ville spela, utan för att vinna. Så väldigt tidigt lärde jag mig att snabbt räkna ut hur mycket pengar jag hade, lägga upp strategier och tänka i förväg, speciellt när det gäller taktiska kortspel. Ofta tyckte jag det var skitjobbigt, för pappa pressade oss att kunna svara snabbt och spela smart, jag minns att det hände att jag hade tårarna i halsen.
Detta har jag igen nu när jag är äldre. Jag tycker det är skitjobbigt att spela spel med människor som inte tar det på allvar, och min lillebror är precis likadan. All sorts spel är verkligen blod svett och tårar.

Min mamma är raka motsatsen. Hon bryr sig inte ett dugg om spel, regler osv. Hon är inte så konsekvent av sig, utan tar det lite som det kommer. Medans min pappa har alla sina principer och sin moral klar för mig, kan mamma tänja och dra in på gränserna, lite beroende på vad hon känner just då. Detta kan såklart vara en fördel, men likväl en nackdel.
Hon är väldigt målinriktad och dominant, och extremt sällskapssjuk.
På många sätt är jag mest lik min pappa, som föredrar att vara för sig själv och gillar veta mycket och briljera med intelligens, medans Stoffe är mer lik min mamma, båda är extremt sociala och charmiga och bryr sig inte så mycket om de blir beundrade för sin hjärna.

Dom är iallafall bäst i världen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar