tisdag 6 juli 2010

traditionsenligt spenderar jag betydligt mer tid på Stadsbiblioteket på sommaren än annars. Där finner jag ett vilorum, omringad av århundrades kunskap nära till hands, så enkelt för mig att bara greppa om en bok och flyta iväg. Inga onödiga frestelser, en gemenskap som bygger på avslappnad tystnad och svarta skinnfåtöljer med en läslampa bredvid. Biblioteket är byggt med stora väggar täckta av fönster ut mot järnvägsgatan och här passerar ibland min morfar, ibland kunder till tandläkaren i samma byggnad. jag
läser just kids av patti smith och brott och straff med dostojevskij

Återupplever melankolin som förföljt mig hela min barndom.
Sommar och bibliotek

1 kommentar:

  1. Hey you! Hur är Just Kids? Funderade på att köpa den för ett tag sedan, men blev inte av. Hm. Förresten skriver du bra, det lilla jag hunnit läsa. Fin rytm. Ja, jag är miljöskadad efter ett år med textkommunikation. :P

    SvaraRadera